Do zadań serwera poczty SMTP należy przede wszystkim odbieranie i przesyłanie dalej poczty elektronicznej. Jego rola może, ale nie musi być ograniczona wyłącznie do tak mało złożonych zadań. Dozbroiwszy go o oprogramowanie typu “spamchecker” możliwe jest filtrowanie przesyłek i wyławianie oraz odrzucanie spamu. Poczta pomyślnie dostarczona do naszego serwera zostaje ulokowane w skrzynce pocztowej i oczekuje na odbiór za pomocą protokołu POP3 bądź IMAP. Dostarczenie przesyłki do naszego serwera może być poprzedzone wysłaniem przez serwer krótkiej informacji tekstowej SMS na dowolnie wybrany numer(y) telefonu komórkowego.
Posiadając własny serwer poczty istnieje możliwość zorganizowania wewnętrznej komunikacji między pracownikami bądź grupami roboczymi przy jednoczesnym zachowaniu dużego poziomu bezpieczeństwa korespondencji (poczta nie opuszcza wewnętrzej sieci komputerowej firmy). Dodatkowy zakup usługi serwera faksów pozwoli Państwu wygodnie sprawdzać faksy przychodzące oraz dowolnie je przekierowywać (np. do innych pracowników bądź partnerów firmy) za pomocą komputera, a nawet telefonu komórkowego wyposażonego w odpowiednią przeglądarkę.
Aby móc wygodnie sprawdzać pocztę bez używania programów pocztowych warto posiadać system zawierający serwer www. Ów system, poza wieloma oczywistymi zaletami pozwala m.in. na logowanie się do swojej skrzynki pocztowej z dowolnej lokalizacji przy użyciu jedynie prostej przeglądarki internetowej lub telefonu komórkowego wyposażonego w WAP bądź XHTML.
Kwestia bezpieczeństwa w świecie poczty elektronicznej to dla wielu firm kluczowa sprawa. “Gołe” protokoły SMTP, POP3 oraz IMAP są mało bezpieczne i sprawdzają się w zasadzie wyłącznie w środowisku intranetu wewnątrz firmowego. Dzieje się tak, gdyż powyższe protokoły wywodzą się z czasów gdy internet był jeszcze stosunkowo niewielką siecią i kwestiami bezpieczeństwa nikt nie zaprzątał sobie głowy. Te beztroskie czasy niestety minęły bezpowrotnie i dziś aby zadbać o bezpieczeństwo korespondencji elektronicznej należy zastosować bezpieczne odpowiedniki w/w usług. Wykorzystując zalety SSL/TLS/SASL możemy sprawić, że system pocztowy będzie niemal całkowicie szczelny i odporny na próby “podsłuchiwania i przechwytywania” danych.
Dzięki wdrożeniu SSL/TLS/SASL możemy:
O bezpieczeństwo poczty można również zadbać korzystając z tzw. podpisu elektronicznego. Odbiorca “podpisanej” przesyłki może mieć pewność, że korespondencja którą otrzymał pochodzi od dokładnie tej osoby która widnieje w polu “nadawca” danego e-maila. W innym wypadku nie jest to wcale takie pewne.
Wielu menedżerów i właścicieli firm marzy o pełnej kontroli własnych pracowników. Co robią? Czy pracują w pełni produktywnie? A może nie robią tego, co zostało im zlecone? Dzięki analizie logów serwerów jedna lub kilka określonych osób może mieć wgląd w wykorzystanie zasobów informatycznych firmy. Informacje kto, kiedy oraz co wysłał za pomocą serwera pocztowego przestają być tajemnicą (zazwyczaj są tajemnicą przy korzystaniu z usług zewnętrznego operatora pocztowego).
Na życzenie możemy skonfigurować dla Państwa różnego rodzaju raporty, których treść, forma, harmonogram oraz sposób doręczania ustalamy indywidualnie.
Polecamy również Państwa uwadze rozwiązanie, które wybawi Państwa z opresji w sytuacji utraty np. starszej korespondencji. Serwer backupów, bo o nim mowa pozwoli przywrócić archiwa pocztowe i co za tym idzie odzyskać cenne dane, które w innej sytacji mogłyby ulec bezpowrotnemu zginięciu